Het Toyota Research Institute (TRI) richt zich op het creëren en bewijzen van de technologische doorbraken die nodig zijn om thuisrobots haalbaar te maken.

Robot leren in plaats van programmeren

Werken en navigeren in thuisomgevingen is voor robots een grote uitdaging. Elk huis is uniek, met een andere combinatie van objecten in verschillende configuraties die in de loop der tijd veranderen. Om de diversiteit van een robot in een thuisomgeving aan te pakken, leren we de robot om willekeurige taken uit te voeren met een verscheidenheid aan objecten, in plaats van de robot te programmeren om specifieke vooraf gedefinieerde taken uit te voeren.
Docenten leren de robot met behulp van een telepresence systeem, waarbij een model van de robot een afspiegeling geeft van wat de robot aan het doen is. De docent ziet live in 3D wat de robot ziet aan de hand van de sensoren van de robot. De docent kan verschillende gedragingen selecteren en instructies geven om de robot te laten leren.

Fleet learning

De sleutel tot de explosie van robotica is een combinatie van leren en cloudrobotica. Wanneer één robot wordt geleerd (van een persoon of in simulatie) om een taak uit te voeren, kan deze kennis vervolgens gedeeld worden met alle andere robots. Hiermee kan een exponentiële toename van de mogelijkheden met de robot worden gerealiseerd.

Bron : Toyota Research Institute – tri-teaching-robots-to-help-people-in-their-homes