+31(0) 85 303 88 14 info@robotzorg.nl

Een chatbot als hulpmiddel voor mensen die op de wachtlijst staan bij het GGZ? Er zijn lange wachtlijsten voor jongeren, een chatbot kan ondersteuning bieden tijdens het wachten door te vragen hoe het gaat.

Lisa (20) ging voor haar studie Communication Multimedia Design op onderzoek uit naar chattende robots die mensen met een depressie helpen. “We zitten continu op messaging apps. We tinderen, appen en gebruiken Instagram- en Facebook Messenger. Daarnaast zag ik in de media steeds meer aandacht voor depressie bij jongeren. Toen dacht ik: Zou het gebruik van messaging apps niet een oplossing kunnen bieden voor een depressie.” En zo ontstond het idee voor haar onderzoek.

Wat kan een chatbot doen?

“Er zijn nu al superslimme chatbots”, vertelt Lisa. “Deze chattende robots slaan alles op wat je zegt en kunnen daar later naar terugvragen. Ook kunnen ze doorvragen, en je testjes laten doen. Hierdoor kunnen ze in principe een psychisch probleem vaststellen en jongeren helpen met het zoeken naar passende hulp.” Het praten over negatieve gevoelens blijft voor veel mensen een soort taboe. Wellicht doordat jongeren anoniem in gesprek gaan met een chatbot dat dit taboe doorbroken kan worden.

Daarnaast kan de chatbot helpen met het opstellen van een doelenlijstje. Volgens Lisa zitten depressieve mensen vaak binnen zitten. Hierbij kan je notificaties instellen om je te motiveren om de doelen ook echt te behalen. Naast het uiten van emoties in een dagboek, kan je dit ook tegen een chatbot. Een chatbot onthoudt wat je tegen hem zegt en kan hier later op terugkomen en doorvragen.

Nadelen van een chatbot

Een chabot kan helaas geen sarcasme herkennen. Zo kan het gebeuren dat de chatbot een fout maakt. Een persoon snapt sarcasme veel sneller. Daarbij zitten depressieve mensen vaak in een sociaal isolement. Wanneer je naar een therapeut gaat kom je buiten, met een chatbot niet. Ten slotte is het vluchtige karakter ook een nadeel. Een applicatie is zo verwijderd, een chat zo weggeklikt.

Meer onderzoek nodig

Chatbots zijn slim genoeg. Maar of mensen het fijn vinden om tegen hen te praten, moet uit onderzoek blijken. Het blijft natuurlijk een robot… Maar Lisa heeft goede moed. ‘Ik denk niet dat ze depressie kunnen oplossen, maar wel kunnen helpen bij het vaststellen, hulp zoeken en ondersteunen tijdens het wachten op juiste hulp.’

Bron: https://www.sevendays.nl/lifestyle/kunnen-chatbots-mensen-met-een-depressie-helpen