MediaMarkt Nederland heeft een onderzoek gedaan naar de kennis, houding en het gedrag van Nederlands publiek ten aanzien van Smart Homes en robots in huis.

Nederlanders terughoudend

De meeste Nederlanders zijn nog erg terughoudend. Ze zien het nut van ‘Smart Home’ toepassingen niet in, vinden het te duur of maken zich zorgen om de privacy. Anderzijds gebruiken we al meer en meer slimme verlichting, slimme televisies en apparaten die met elkaar communiceren of die je met een app of je stem kan bedienen.

Mannen, jongeren en mensen in de stad

Met name mannen (44%) en jongeren (46%) kijken uit naar de Smart Home toepassingen van de toekomst. Meer dan de helft (57%) van de jongeren ziet zichzelf in de toekomst in een slim huis wonen. Ook stedelingen staan meer open voor slimme elektronica.

Samenwonen met een robot

Zo zegt een op de tien Nederlanders (10%) dat een robot die alles kan, doet en voelt een vervanger voor een levenspartner zou kunnen zijn. Met name mannen (13%) en jongeren (15%) delen deze mening. Een vergelijkbare groep (11% van het totaal; 15% van de mannen) heeft liever een huis dat precies weet en doet wat hij wil, dan een partner. En bijna een derde (30%) kan zich voorstellen dat anderen in de toekomst gaan samenwonen met een robot.

Bron : Motivaction in opdracht van mediamarkt