Na 5 jaar met vele zorgorganisaties te hebben gewerkt aan innovatie projecten is er best veel veranderd.
Top 5 van geconstateerde verbeteringen
De meeste zorgaanbieders weten inmiddels dat:
- Je niet hard hoeft na te denken over innovatie; de technologie is er immers al
- De mening van je medewerkers en cliënten irrelevant is; bestuurders en hun managers weten het zelf allemaal prima
- Innovatie bijna altijd een succes is. Meedoen is belangrijker dan winnen
- Je gewoon moet investeren, koop een robot
- Praten met experts en andere zorgaanbieders leidt alleen maar af
We zien dit uiteraard ook terug in de resultaten, de werkdruk is sterk afgenomen en cliënten zijn zeer tevreden.
Welke robot zullen we kopen en wat kost/kan deze?
Oh nee. Op enige uitzonderingen na is er veel en veel te weinig geleerd. Maar dat wist je zelf ook. De standaard vraag waarmee wij worden benaderd is namelijk: “Welke robot zullen we kopen en wat kost/kan deze?”
Na al deze jaren is het vele honderden uren gratis telefonisch advies geven na deze vraag niet zo logisch meer. Wel betaald krijgen voor keynotes, maar bijna nooit voor toepasbaar advies. Gelukkig maar dat we niet opgeven, want het is belangrijker dan ooit. Dus hier de top lessen voor de komende jaren aan iedereen die wil innoveren in een zorg omgeving:
- Technologie is geen doel maar een middel om werkdruk te verlagen en cliënten meer zelfstandigheid te geven
- Mensen zijn waardevol, technologie inzetten is duur
- Zonder kennis begrip bij bestuurders geen enkele kans op succes
- Innoveren is cultuur verandering
- Werk samen met mensen die het al hebben meegemaakt
Oh ja, en bel ons voor advies! Het eerste gesprek blijft natuurlijk gratis. We blijven overigens wel keynotes geven om voor onze gezinnen te zorgen.